عوامل ریزش اعتقادی در قران (3)

3-تبعیت از هوای نفس

به حقیقت و هویت شخصی انسان «نفس» و به نیازهای آن، نیاز های نفسانی گفته می شود. وجود این نیازهای نفسانی برای آرامش و بقای نسل بشری قرار داده شده است. ولی اگر ارضای این نیاز ها از مسیر طبیعی و شرعی خویش خارج شود، به جای نعمت بودن تبدیل به نقمت خواهد شد؛ و انسان را به هلاکت خواهد افکند؛ مثلا گرسنگی و ارضای آن با غذا خوردن، یک نیاز طبیعی در بدن است. لکن هرگاه برآورده ساختن این نیاز با افراط همراه شد، وارد مرحله شکم پرستی شده و مذموم خواهد بود؛ و یا مثلا غریزه جنسی برای تضمین بقای نسل موجودات قرار داده شده است و دارای آثار مثبت روحی بسیاری می باشد؛ اما اگر این غریزه از طریق حرام پاسخ داده شود، بد بخت کننده و ناپسند خواهد بود.

خداوند متعال در بیان علت سقوط یکی از مردان راه یافته به حریم کبریائی، یعنی بلعم باعورا می فرماید:

«وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَي الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ»(1)

و اگر می خواستیم حتما مقام او (بلعم باعورا) را به وسیله آن آیات (به اجبار) بالا می بردیم و لکن او به پستی گرایید و دل بر زمین بست و از هوای خود پیروی نمود.

 

علامه طباطبایی در ذیل این آیه می نویسند:

«اين آيات داستان ديگرى از داستانهاى بنى اسرائيل را شرح مى‏دهد و آن داستان" بلعم بن باعورا" است، خداى تعالى پيغمبر خود رسول اكرم (صلوات اللَّه عليه) را دستور مى‏دهد كه داستان مزبور را براى مردم بخواند تا بدانند صرف در دست داشتن اسباب ظاهرى و وسايل معمولى براى رستگار شدن انسان و مسلم شدن سعادتش كافى نيست، بلكه مشيت خدا هم بايد كمك كند و خداوند، سعادت و رستگارى را براى كسى كه به زمين چسبيده (سر در آخور تمتعات مادى فرو كرده) و يكسره پيرو هوا و هوس گشته و حاضر نيست به چيز ديگرى توجه كند، نخواسته است، زيرا چنين كسى راه به دوزخ مى‏برد.»(2)

با توجه به آیه فوق دلیل دیگری از دلایل زمین خوردگان معنوی آشکار می شود؛ و آن چیزی جز تبعیت از هوای نفس نیست. کسی که به گمان ارضای شهوات درونی خود به هر کاری دست می زند، از شعلوه تر شدن بیشتر آن نا آگاه است؛ و اگر از این مسیر برنگرد و آن را تعدیل نکند، حتما رسوا و نابود خواهد شد.

 

منابع :

1 - سوره اعراف ، آیه 176

2 - تفسیر المیزان ، ج 8 ، ص 332


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


موضوعات مرتبط: انسان شناسیهدایت و ضلالت
برچسب‌ها: هوای نفس نقش نفس اماره در گمراهی

تاريخ : شنبه 23 / 6 / 1395 | 17:36 | نویسنده : م.ش |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.